zaterdag 13 juni 2009

Thema aaf; Where is the luv?!


De opdracht vanuit het 3e blok ‘projectmatig creëren’ was het opzetten van een thema avond. Dit thema moesten we zelf bepalen aan de hand van onze interesse in verschillende maatschappelijk problemen. Diverse voorbeelden werden ons aangereikt om naar te gaan kijken. Naast het kiezen van een maatschappelijk onderwerp was het ook van belang dat we een activiteit zouden bedenken. Deze activiteit zouden we dan op de avond zelf gaan uitvoeren met het publiek.

We zijn gaan kijken in onze omgeving naar wat ons opviel. Waar zouden we een interessant onderwerp vinden dat onze thema avond zou vullen.
Met welk thema zouden wij een activiteit kunnen opzetten. Die niet alleen leuk is om te doen, ook nog eens leerzaam.

Voor vele een bekend onderwerp dat nu veel in het nieuws is gekomen. De seksualisering van de maatschappij. Om deze open deur niet in te trappen besloten we het breder te trekken. We keken naar de achterliggende situaties en personen. Wat is er eigenlijk aan de hand? Wat klopt er aan dit beeld niet of juist wel?

We ontdekten dat een belangrijk element in onze relaties ontbreekt. Zowel bij jong als oud zien we het in verschillende vormen. Bij deze verschillende vormen kunnen misschien wel vele harten gaan kloppen. Of juist de zweetklieren overuren gaan draaien. Toch misten we de liefde in dit alles. Op allerlei fronten in de verschillende relaties en de zoektochten naar affectie ontbreekt de liefde.

Waar is deze liefde gebleven in onze maatschappij? Kunnen we nog onze liefde uiten voor een ander? Hoe drukken we onze liefde voor een ander uit? Via een profiel date? Via een krabbel? Of in de disco op het dansblok? Of op de achterbank van een MR2?

We zijn aan de slag gegaan om met het thema liefde een avond te bedenken en op te zetten. Where is the love is de themaavond waarbij we een beeld willen schetsen. Mensen aan het denken laten zetten. Mensen met elkaar laten praten. Dit interactief in een activiteit in het BROET.

Lees meer over ons project op de volgende pagina’s


Kern
Projectplan


1. Ontwerp
Projectaanleiding en probleemanalyse
Seksualisering is op het moment een hot thema.
Als je ouders niet gescheiden zijn dan is dit zeldzaam. Dit ervaren wij overal om ons heen. Zo lijkt het op school veel vaker voor te komen dat kinderen/jongeren/mensen ouders hebben die gescheiden zijn, in onze naaste omgeving zien we dat steeds meer ouders gaan scheiden en tevens hebben we al vaker uit de mond van mensen gehoord dat scheiden er tegenwoordig praktisch bij hoort.
Wij vroegen ons af hoe het kan dat mensen tegenwoordig ( zo snel) lijken te gaan scheiden? Hoe het komt dat kinderen op een jonge leeftijd seks hebben en/of zwanger raken. Is er nog wel liefde in het spel aanwezig of alleen nog maar lust? Kunnen jongeren deze 2 begrippen nog wel aan elkaar koppelen? Is de liefde weg, is je partner makkelijker inruilbaar, komt het door de nieuwe vormen waarmee je naar een nieuwe partner kunt zoeken en kunt selecteren?
Is er een verband tussen al deze vraagstellingen??
Wij denken van wel!!
Wij denken inderdaad dat er een verband is tussen het (hoge) aantal echtscheidingen en het verdwijnen van de liefde onder jongeren. Zij zien namelijk dat ouders (misschien ook wel hun eigen ouders) makkelijker overgaan tot scheiden en kunnen daardoor sceptisch staan of komen te staan tegenover het begrip LIEFDE. Hierdoor kan het zijn dat zij dit begrip gaan verwarren met het begrip lust, bewust of onbewust en bewust of onbewust met (hun) ouders als voorbeeld. Dit uit zich vooral in de manier waarop jongeren op zoek gaan naar ‘LIEFDE?’

Probleemstelling/probleemformulering
Thema: Where is the love? – Waar is de liefde?
Mensen vechten niet meer voor de liefde! Ze zijn de waarden en normen van liefde kwijt. Liefde komt alleen nog maar voor in voorspoed, bij tegenspoed wordt de handdoek al gauw in de ring gegooid. De makkelijke weg wordt eerder gepromoot in de media, waardoor dit vanzelfsprekender is of lijkt. Als voorbeeld hierbij neemt de jeugd de liefde ook niet meer voor serieus aan. Vaak hebben ze niet echt een goed beeld hiervan. Ze weten niet meer wat de verschillen zijn tussen liefde en lust. Ook hierbij speelt de media haar rol, in “voorlichting”, in verheerlijking en vervorming.
Voorbeelden hierbij uit de media zijn er genoeg. Zo zijn er verschillende dating sites, profielwebsites die hun opkomst mede danken aan het online socialiseren (hyves, partypeeps2000, MSN, Myspace), TMF progamma inhoud over verschillende onderwerpen, BNN programma’s, 101 tv, sites die uitleg geven over hoe je moet seksen, hoehetmoet.nl, verschillende forums, het beeld uit diverse videoclips of films, de rol van vrouwen tegenover mannen en ga zo maar door.
(www.hoehetmoet.nl, http://www.hoehetmoet.nl/tmf/, http://www.medianed.com/2008/11/21/kro-verwijdert-documentaire-sex-sells-van-internet/

Projectmissie en projectimago
We willen met ons project laten zien dat liefde belangrijk is in relaties. Het laten zien dat de liefde het waard is om ervoor te gaan en ervoor te vechten.
Ouders kunnen hierin een voorbeeld zijn voor hun kinderen. Hierbij denken we dan voornamelijk aan jongeren maar deze zijn eigenlijk ook nog kinderen. Zeker in dit thema en bij dit onderwerp zijn het kinderen die nog veel kunnen leren. Liefde is niet het zelfde als lust, is dan ook de les.
Ouders die erbij zijn kunnen leren over de jongeren en de manieren waarop zij de liefde opzoeken. Hoe gaan ze om met elkaar in relaties. Hoe komt het dat ze op bepaalde manieren denken over vrouwen en/of mannen. Dat is namelijk wel anders dan vroeger. Ze hoeven niet zelf deel te nemen, maar het leerzame kan zitten in het luisteren en observeren.

Doelgroep
Vooral jongeren maar, zoals we net al zeiden, zijn de ouders ook erg welkom.
Jongeren zijn kinderen die nog veel kunnen leren en die nog beïnvloedbaar zijn. Ze zijn oud genoeg om over dingen/onderwerpen na te denken en daar hun eigen mening over te vormen of misschien zelfs de mening die ze al hadden aan te passen.
Ouders zijn ook welkom omdat zij veel kunnen leren van jongeren, omdat ze veel kunnen leren van hun en andermans kinderen.

Inhoudelijke doelstelling
Mensen, jong en oud, aan het denken zetten over het thema en op welke manier dit terug komt in hun eigen dagelijkse leven. Hierbij kun je denken aan de sociale omgang op school, op straat, tijdens het uitgaan met leeftijdsgenoten, omgang rondom het thema in de digitale wereld, etc. We willen gewilde en ongewilde situaties bespreekbaar maken.
Het is meetbaar/ons doel is bereikt als onze bezoekers over het thema gaan praten. Dit hoeven geen urenlange diepgaander conversaties te zijn. Dit kunnen ook korte gesprekjes zijn tussen ouders, jongeren en ouders, jongeren onder elkaar, etc. De impact van onze themavond kan dezelfde avond al plaatsvinden, maar ook in de weken erna.

Projecteisen
We willen geen ruiten ingooien of oordelen. We willen geen kritiek spuwen en ook niet met de vinger wijzen. We willen slechts een maatschappelijk beeld scheppen aan de hand van ons thema. Ons thema bestaat uit een “peiling” over waar de liefde (onder jongeren) is gebleven. Dit thema is, zoals wij weten, heel breed maar dit willen wij ook zo laten omdat we geen onderscheid willen maken tussen de verschillende onderdelen ervan. We willen ze allemaal, of in ieder geval enkelen, kort en krachtig aan bod laten komen. We willen en zullen ons thema dus toelichten aan de hand van enkele voorbeelden op verschillende gebieden die wel allemaal ons thema als gezamenlijke factor hebben.
Het wordt een interactieve avond met een educatief sausje. Ons onderwerp is een zwaar onderwerp maar wij willen dit zo luchtig mogelijk brengen.
Verder hebben we als eis aan het project dat we allen een aandeel hebben in en tijdens de thema-avond en dat we deze dus gezamenlijk uitvoeren.

Basisconcept
Het thema wordt gepresenteerd, ingeleid door het liedje van de Black Eyed Peas: Where is the Love?
We gaan voor/hebben als doelgroep jongeren, met een activiteit die interactief en herkenbaar is voor de jeugd van tegenwoordig.
Als het publiek zit schetsen we een aantal beelden die voorkomen in de maatschappij zoals we die nu zien. Subonderwerpen die we aansnijden zijn: scheidingen, media, wat is liefde?, lust of liefde?, de jeugd.
We praten over de onderwerpen met een aantal voorbeelden, filmpjes of sites. We tonen wat er speelt en willen het publiek erbij betrekken door middel van een talkshow concept met “stemkaartjes”. Ze mogen ook vertellen wat zij onder de liefde verstaan, vrijblijvend. Na onze presentatie is er de gelegenheid om met elkaar, jong&oud (aangezien er, naast jongeren, vast ook andere mensen aanwezig zijn), te praten. Dit kan diezelfde avond onder het genot van een drankje of thuis in de private ruimte. We respecteren ieders mening en opvattingen en willen niet op tenen trappen. Er is ook gelegenheid voor vragen of opmerkingen met ons, wij lopen ook rond.


2. Programma
Tijd en plaats
Het programma rondom ons project zal anderhalf uur moeten duren. Kijk maar naar de volgende planning;

Dinsdag 9 december
BROET, Glaslaan 2, Eindhoven, Strijp S Gebouw SBX
18.30-19.00 uur inloop filmcafé
19.00-20.30 uur; thema 1
20.30-20.45: PAUZE (en inloop thema 2, filmcafé)
20.45-22.15 uur: thema 2

Sleutelactiviteit
Dit zal onze interactieve activiteit zijn in de vorm van een talkshow concept waarbij gestemd kan worden met stemkaartjes en waarbij mensen aan het woord mogen en kunnen komen. Omdat we de kaartjes in de handen laten van de bezoekers geven we ze het recht om zich te laten horen. A.d.h.v de kleur van het kaartje dat ze omhoog houden kunnen we hier een aantal vragen/achterliggende gedachten stellen aan de persoon.

Deelactiviteit
Het luisteren naar het nummer ‘Where is the love’ van The Black Eyed Peas en het bekijken van enkele voorbeelden, in de vorm van filmpjes en sites, waarmee wij een aantal beelden willen scheppen zoals die voorkomen in de maatschappij van tegenwoordig.

Methoden en technieken
Bij onze activiteit zal de avond geleid en doorlopen worden door ons als host. We zullen het publiek natuurlijk veel moeten uitleggen over het thema en vanuit welke invalshoek we de avond zullen bekijken. Omdat het een interactieve avond zal worden is het voor ons duidelijk dat we een leidende rol zullen moeten aannemen. Participeren kunnen we ook, mochten we het nodig vinden om op iets te reageren. Natuurlijk moeten we de avond openen en ook weer afronden. Dit zullen we niet doen voordat we een samenvatting kunnen vormen van het publiek over de avond en het thema. We moeten hierbij zelf ook goed opletten wat er speelt in de zaal en wat er wordt gezegd. Zo nodig herhalen wat er wordt gezegd zodat er iedereen het duidelijk kan verstaan. Ook zal het duidelijk moeten zijn wanneer er mag worden gereageerd en wanneer het publiek moet luisteren. Dit leggen we aan het begin uit. Iedereen luistert wanneer er word gesproken. Zo voorkomen we rumoer en onverstaanbaarheden.

Hulpmiddelen
Om ons project te kunnen realiseren hebben we enkele hulp attributen nodig. Deze zijn als volgt: cd-speler, pc met internetaansluiting, beamer, onze filmpjes/sites en dergelijke, stemkaartjes. Tevens stoelen want het publiek zal moeten kunnen zitten maar dat lijkt me redelijk vanzelfsprekend.

Globale tijdsindeling
We zullen na de inloop met een introductie beginnen. Dit kan een verhaaltje of filmpje zijn. duur 5 min.
Na de intro zullen we een aantal regels en de rode lijn van de avond mededelen. Dit zal 10 min duren.
Na de uitleg gaan we met ons verhaal aan de haal over het thema en alles daar rondom heen. Dit duurt 30 á 35 min.
Na ons verhaal gaan we de sleutelactiviteit inzetten. Het interactieve gedeelte van de avond met talkshowelementen. De kaartjes de meningen van het publiek en de reacties zullen 20 tot 25 min duren.
Als afronding van de avond zullen we een samenvatting formuleren van de meningen en reacties. We geven het publiek nog een gedachte over het thema mee waarna het publiek de zaal kan verlaten naar het filmcafé. Dit beslaat de laatst 15 min van de avond.



3. Communicatieplan
Wie? (doelgroep)
Wij willen proberen zoveel mogelijk jongeren aan te trekken. Zij zijn dan ook onze doelgroep. Maar, zoals we al eerder zeiden, zijn ouders en alle andere mensen ook van harte welkom. Wij willen dus, naast het feit dat we zoveel mogelijk jongeren willen bereiken, zoveel mogelijk mensen in het algemeen bereiken. De leeftijd van onze doelgroep beslaat 16 tot 28 jaar.

Wat? (doelstelling)
Onze doelstelling hierbij is om ze nieuwsgierig te maken, hun aandacht te trekken, ze uit te dagen met als doel ze naar onze thema-avond te lokken.
Mensen aan het denken zetten, zowel tijdens de avond als daarna.

Waar? (Plaats)
Aangezien wij zoveel mogelijk jongeren/volk willen aantrekken, op zoveel mogelijk plaatsen en dus overal waar maar kan. In scholen, cafés, sportcomplexen, uitgaansgelegenheden, online, etc.

Wanneer? (Tijd)
Voor onze thema avond zullen we aandacht moeten genereren. Dit zeker 2 weken voor de avond zelf. Tijdens school lijkt ons een goed tijdsindeling om onze doelgroep te bereiken. Via internet en misschien d.m.v. docenten die de avond promoten etc.

Hoe? (communicatiemiddel zoals affiche, flyer, spotje, website)
Wij willen ‘reclame’ maken voor onze thema-avond aan de hand van affiches, flyers, posters, mond-op-mond reclame, peergroup verspreiding (via via) online, etc. We willen inhaken waar onze doelgroep vaak bekend mee is, digitale media als MSN, Hyves of Youtube kunnen helpen. De affiches en posters zullen via scholen of naschoolse activiteiten worden verspreid. We zullen ook op de BROET website een aparte pagina creëren voor de avond zelf waar alle informatie en tijden te vinden zijn. Uiteraard ook met links naar diverse andere sites die gerelateerd zijn aan het thema.


4. Beheersplan
Tijd
Aangezien we maar weinig tijd hadden om aan dit gehele project te werken hebben we daar eigenlijk geen vaste afspraken over gemaakt. Telkens als er ergens een gaatje was of als lessen uitvielen/eerder klaar waren, zijn we aan de slag gegaan. Dit hebben we ook enkele keren gedaan nadat we klaar waren met onze lessen. Tevens hebben we thuis ook zoveel mogelijk eraan proberen te werken. We hebben geprobeerd een goede onderverdeling te maken.

Geld
Arbeidskosten hebben we niet aangezien wijzelf aan het project werken (we kunnen onszelf wel betalen maar daar schieten we niet echt iets mee op..). We weten niet of er in BROET personeel is maar die eventuele kosten zijn dan niet voor onze rekening.
Materiaalkosten voor de thema-avond zelf zullen er niet echt zijn. Pc’s, beamers en dergelijke zullen aanwezig zijn of kunnen geleend worden. Stemkaartjes kunnen we zelf maken. Wel zullen er materiaalkosten zijn voor onze communicatiemiddelen (drukken van flyers, affiches, posters, etc.) maar deze kosten willen we gesponsord krijgen via school/een drukker.
Over het algemeen genomen zal er bij ons project niet echt sprake zijn van een budget aangezien we vrij weinig tot geen kosten hebben/maken.

Informatie
We vinden het belangrijk dat we elkaar op de hoogte houden zodat we weten wat er van ons gezamenlijk en van ons individueel verwacht en verlangt wordt. Tevens willen we alle informatie die we verzamelen vastleggen. Dit wordt gedaan door 1 persoon die het dan vervolgens weer doorstuurt naar de rest van het team.
Via de mail en telefoon houden we contact. Tijdens de avond zullen we een korte communicatielijn met elkaar houden. Als we zelf dingen signaleren kunnen we snel aan elkaar communiceren wat er speelt.

Organisatie
Binnen de organisatie van ons projectteam willen we duidelijk hebben welke rollen, taken en verantwoordelijkheden een ieder heeft en dus wat wel mag/moet en wat niet. Hierbij willen we vooral niet vergeten dat we samen tot een product moeten komen, samen 1 einddoel hebben en dus samen 1 moeten zijn.
Naast dat iedereen eigen en individuele taken heeft, moeten we ook geregeld bij elkaar komen om te kijken waar we staan en wat we nog moeten. Teamvergaderingen waarbij iedereen aan het woord kan en mag komen, waarbij iedereen zijn/haar mening, ideeën, opmerkingen mag en kan uiten en waarbij we samen dingen moeten aanpassen, veranderen, weerleggen of waarbij we samen tot de conclusie komen dat we goed/niet goed bezig zijn.
Binnen die organisatie moeten we elkaar ook kunnen aanspreken op dingen die niet goed zijn en mogen we ook kritiek op elkaar uiten (respectvol). Hierbij kun je denken aan commentaar over het feit dat iemand iets niet op tijd heeft doorgestuurd, etc.

Als we het hebben over organisatie dan hebben we het natuurlijk niet alleen over de organisatie binnen het projectteam maar ook over een externe projectorganisatie waarbij bijvoorbeeld de projectleiders/opdrachtgevers (René van Dooren en Ramon Etman) en onze sponsors een grote rol spelen.

Communicatie
Zoals we al zeiden, vinden we het belangrijk dat we elkaar op de hoogte houden van alles. Dit doen we mondeling, via sms, bellen, of via de mail. Tevens vinden we het belangrijk dat we binnen die communicatie eerlijk en open tegen elkaar zijn, dat we elkaar om hulp en uitleg kunnen vragen, dat we naar elkaar luisteren en elkaar respecteren.
Als we het hebben over communicatie dan hebben we het natuurlijk niet alleen over de communicatie binnen het projectteam. We denken namelijk ook aan de communicatie met onze projectleiders (René van Dooren en Ramon Etman), met de eigenaar van BROET (Ramon Etman) en met onze doelgroep. Hiermee willen wij in contact staan en blijven staan.


5. Communicatiemiddel
Motto
We willen mensen prikkelen en op een bescheiden manier impact hebben op het denken van mensen. Dit kan door de vormgeving in de flyers, affiches en posters. Maar natuurlijk ook door de promotie via mond-op-mond reclame en docenten die hun leerlingen misschien interesseren voor de avond.

Tijd
We richten ons op scholieren en studenten. We kunnen met onze communicatiemiddelen rekening houden met de schooltijden. Onze affiches en flyers verspreiden onder schooltijd. Posters ophangen op plekken waar onze doelgroep veel komen. Op internet is onze communicatie met de doelgroep ten alle tijden beschikbaar en inzetbaar.

Plaats
We richten onszelf op de regio Eindhoven. Met name op de omringende scholengemeenschappen van het BROET zullen we ons richten.
In het BROET zelf zullen we ons communicatie middel ook tentoonstellen (posters,flyers)

Programma (inhoud)
Het programma zal zich op een chronologische manier ontvouwen. Na binnen zijn de verwachtingen geprikkeld door de diverse communicatiemiddelen voor het thema avond.
We zullen het publiek leiden door de avond heen met beeld, geluid & interactie.

Organisatie
Het BROET zal ons helpen bij het verspreiden van de communicatiemiddelen. We zullen proberen een deal te sluiten met een drukkerij om ons materiaal te verspreiden. Ook met de scholen gemeenschappen kunnen we contacten leggen om de PR verspreiding te bemoedigen.

Doelstelling
Als doelstelling willen we dat onze bezoeker op verschillende manieren met ons communicatiemiddel in contact is gekomen. Dit kan via een flyer of poster of door internet media of via mond-op-mond reclame. Na aanraking met ons contactmiddel heeft de bezoeker de keuze gemaakt om onze thema avond te bezoeken.

Kosten
We zullen de kosten gaan onderdrukken en low-budget onze middelen proberen voor elkaar te krijgen. Dit door sponsoring en deal met verschillende partijen als de scholen en BROET.


Slot
Conclusie
Voor onze thema avond hebben we veel moeten werken in stappen. De verschillende plannen geven een goed overzicht in het project.
Het is nog wel een projectmatig plan op papier dat uitvoerbaar is met een team of groep. De gelegenheid om ons thema te kunnen behandelen zoals wij dat voor ogen hadden is ons helaas niet toebedeeld.

Misschien in een andere vorm of fase van onze opleiding dat het thema of project bij ons wel uitvoerbaar kan zijn.

We hebben in de samenwerking onszelf flexibel moeten opstellen. Het werk dat we hebben geprobeerd te verdelen heeft natuurlijk de inbreng van iedereen nodig. Toch hebben we de verdeelde plannen kunnen uitwerken om de verschillende plannen van onze thema avond te kunnen samenbrengen.

Mening
Het projectmatig creëren heeft ons veel geleerd over het denken in stappen. In het tot stand komen van een idee en dit uitwerken tot een uitvoerbaar plan.
Deze stappen hebben we kunnen doorlopen en zijn tot dit projectontwerp gekomen.

We hopen dat u als lezer van dit ontwerp een idee heeft gekregen wat wij als groep voor ogen hadden bij een thema avond binnen de opdracht.

Gino Henkel
Petra Habets

Geen opmerkingen: