zaterdag 13 juni 2009

BROET campagne


Inleiding
Aanleiding campagne;
Op het Fontys college te Eindhoven volgen wij het vak ‘Projectmatig Creëren’. Naar aanleiding van dit vak kregen wij de opdracht om een campagne te bedenken voor BROET.

Broet is een filmplatform voor jong en oud talent. Je kunt bij Broet filmworkshops volgen maar ook zelfstandig je eigen film produceren. Er zijn verschillende soorten accommodaties en faciliteiten.


Je kunt dan denken aan verhuur van camera's, filmlicht, statieven en props. Ook zijn er binnen Broet repetitieruimtes, montageruimtes, vergaderruimtes en een bioscoop om je eigen premiere in te houden. En een cafe waar je gezellig met vrienden over film kunt praten onder het genot van een drankje.

Voor filmplatform BROET hebben we een campagne bedacht om ze regionaal beter op de kaart te zetten. Dit doordat BROET promotioneel nog niet goed bekend is bij het brede publiek. De mogelijkheden en faciliteiten bij BROET zijn eindeloos, maar als niemand ervan weet dan kunnen deze ook niet benut worden.

Doel;
Zoals we al zeiden, willen we BROET regionaal beter op de kaart zetten/krijgen. Hierbij doelen we zowel op naamsbekendheid en locatiebekendheid. .Wij willen er in ieder geval voor zorgen dat er meer mensen komen die afweten van het bestaan van BROET.

Doelgroep;
Aangezien BROET zich richt op zowel jong als oud, met andere woorden op iedereen, zouden wij het liefst natuurlijk ook iedereen willen benaderen. Slim als we zijn, weten we dat dit niet realistisch is en dus gaan wij onze campagne doelgroep inkaderen. Onze doelgroep valt binnen de leeftijdscategorie 16 tot en met 30 jaar waarbij er kans is op enkele uitschieters. We richten ons hierbij niet specifiek op mannen of vrouwen. We willen gewoon zoveel mogelijk mensen bereiken die actief gebruik maken van internet media. Deze doelgroep is nog relatief breed maar wel realistisch en bereikbaar.
Onze doelgroep heeft een verschillende samenstelling van beroepen, culturen, interesses en hobby’s. Ze hebben als gemeenschappelijke factor dat ze te bereiken zijn via onze internetcampagne voor BROET


Kern
BROET gebouw & BROET locatie
Onze campagne voor en over BROET heeft allereerst als functie om het gebouw en de locatie aan de man te brengen.
Uit onze ervaring is gebleken dat zowel het gebouw als de locatie niet bijdragen aan de bekendheid van BROET. Dat het gebouw ligt op een of aan de rand van een industrieterrein hoeft in principe geen probleem te zijn, maar dan is het wel noodzakelijk dat het opvalt en dat je ziet waar het ligt. Nu is dit niet het geval. Van de buitenkant zie je een onopvallend vierkant gebouw waarvan je nooit zou geloven dat daar zoiets moois inzit. Het gebouw heeft niet het uiterlijk van een filmplatform maar zou met een creatieve aankleding meer bekijks hebben. Tevens zou een bord/neonletters met de naam BROET ook al een stuk bijdragen. Geen gezoek meer op locatie. Met onze campagne kunnen we wel het gebouw en de locatie promoten, maar als mensen het niet kunnen vinden op locatie dan heeft dat vrij weinig nut. Alvorens wij onze campagne van start laten gaan, zou dit dan stap 1 moeten zijn..

BROET campagne
Toen we hoorden dat we een campagne moesten bedenken was het eerste idee wat in ons opkwam, een internetcampagne. Dit omdat tegenwoordig vrijwel alles digitaal gaat en mensen zo dus ook vrij gemakkelijk te bereiken zijn. We denken niet in de vorm van irritante spam maar eerder aan peergroup verspreiding. Dus informatie die via via aan de man wordt gebracht. Met behulp van deze vorm van promotie kunnen we diverse filmpjes meerdere malen vertonen.

We willen de aandacht van onze doelgroep trekken door middel van spannende filmpjes/animaties via het internet. Dit zijn dan promotionele filmpjes die de positieve kanten van BROET laten zien. Tevens de mogelijkheden waaronder workshops, diverse ruimten en zalen en apparatuurverhuur.

Deze filmpjes kunnen zowel de filmmakers, filmkijkers, filmliefhebbers en alle andere mensen aanspreken. Dit komt doordat de filmpjes in een trailervorm worden vertoond. Hiermee maak je de kijker nieuwsgierig en benieuwd naar BROET. Het is wel geen film, maar BROET heeft wel veel met film te maken als filmplatform.

Bezoekers kunnen aangetrokken worden door korte filmfragmenten. Filmmakers kunnen aangetrokken worden door de mogelijkheden in workshops en begeleiding. Films van onafhankelijke producenten worden vertoond in BROET en krijgen de mogelijkheid om publiek te laten zien wat ze hebben gemaakt. Ook het filmcafé en de sfeer van BROET kunnen worden “gevangen” in de promotionele filmpjes. De locatie en het gebouw kunnen hiermee ook in de picture worden gezet. De route ernaartoe kan spannend in beeld worden gebracht.

Als afsluiter van ieder filmpje kan het logo met adres of website worden vertoond. Hiermee wordt de kijker getriggerd om of de site te bezoeken voor meer informatie of het BROET gebouw te bezoeken.

De filmpjes zullen op diverse sites vertoond worden. Voorbeelden hiervan zijn hyves, youtube, msn en via de mail naar alle Fontys studenten. Daarnaast is het ons streven om deze filmpjes ook in de ‘normale’ bioscopen te krijgen.


Slot
Conclusie
Om Broet regionaal beter op de kaart te zetten/krijgen, komen wij tot slot tot de conclusie dat voor BROET stap 1 moet zijn om eerst iets aan het uiterlijk van het gebouw/de locatie te doen. Met onze campagne kunnen we namelijk wel het gebouw en de locatie promoten, maar als mensen het niet kunnen vinden (op locatie) dan heeft dat vrij weinig nut. Er moet voor gezorgd worden dat het gebouw gaat opvallen en dat het mensen er naartoe trekt/zuigt!
Als dit gerealiseerd is dan kan onze campagne van start gaan. Deze campagne is een internetcampagne omdat tegenwoordig vrijwel alles digitaal gebeurt. Zo kunnen wij zoveel mogelijk mensen, zo snel mogelijk, bereiken om ze vervolgens nieuwsgierig te maken naar BROET. Dit zal gebeuren met behulp van leuke en spannende filmpjes in de vorm van een trailer waarbij er voor ieder wat wils is. Typisch ‘BROET’s’ dus!

Mening
Toen we deze opdracht onder onze neus geschoven kregen was onze eerste gedachte; wat moeten we hier nu weer mee. Maar naarmate we ermee aan de slag gingen en waren, hoe enthousiaster we werden.
Naar onze mening is BROET namelijk iets heel goeds en heel moois. Het geeft iedereen, jong en oud, de kans om in contact te komen met film, workshops omtrent film, zelf een film te maken, in contact te komen met onbekende films van onafhankelijke filmmakers en ga zo maar door. BROET kan ontzettend veel betekenen voor ontzettend veel mensen. Het kan dromen van mensen waar maken en uit laten komen! Helemaal te gek dus om daar een campagne voor te bedenken. BROET MOET op de regionale kaart komen, daar is geen twijfel over mogelijk, en met onze campagne gaat dat lukken want BROET internetcampagne werkt!

Geen opmerkingen: