5 jaar geleden
zondag 14 juni 2009
Fictieve stichting Kunstig
Culturele Maatschappelijke Vorming
Visueel bedrijf opzetten
Door: Petra Habets, Gino Henkel, Jonathan van Hout, Nicole van Rijthoven, Liënne Domacassé
Docenten: Necla Celik en Jan Fransen
Studiejaar: 2008 – 2009
Voorwoord
Beste lezer,
Onze groep bestaat uit: Petra Habets, Gino Henkel, Liënne Domocassé, Jonathan van Hout en Nicole van Rijthoven. We studeren allemaal aan de Fontys in Eindhoven en volgen hier de opleiding Culturele Maatschappelijke Vorming (PP1).
Binnen het blok organisatiekunde hebben we een visuele stichting opgezet, namelijk Stichting Kunstig. De stichting organiseert workshops voor en door iedereen. Dit bestaat bijvoorbeeld uit pottenbakken of het maken van schilderijen, etc. Om mensen elkaars kunstwerken te laten zien worden er tevens exposities gehouden.
We zijn dus een kunstgalerij met wat extra’s.
Maar waarom nu een kunstgalerij?
We wilden graag iets met kunstvormen doen. In het begin hadden we het echt heel erg breed, we hadden toen bijna alle kunstvormen.
We hebben het toen afgebakend naar de kunstgalerij waar mensen in kunstwerken kunnen exposeren en workshops kunnen volgen.
De kunstwerken kunnen bestaan uit schilderijen, zelf gemaakte potten, krijt tekeningen, etc.
We wilden ons niet beperken tot 1 doelgroep, maar tot alle doelgroepen. We willen er voor iedereen zijn.
Veel leesplezier!
Inleiding
In dit verslag maakt U kennis met de visuele Stichting Kunstig.
Door middel van discussies te houden zijn we tot beslissingen gekomen. In het verslag vindt U een beschrijving van de organisatie.
Hierin wordt verteld wat onze visie en missie is.
Wat voor werknemers er werken in onze stichting en welke functies er zijn voor de weknemers.
Het pand wordt uitgebreid beschreven. Het pand wordt nog beter weergegeven door de toevoeging van een aantal foto’ s.
Verder vertellen we in dit verslag hoe wij ons de opening en de werving ons voorstellen. Bij de opening wordt ook het raster van Blake en Mouton beschreven. Bij de werving gaat het vooral erom hoe wij onze doelgroep denken te werven, voorbeelden hiervan zijn het organiseren van een event of miniworkshops geven.
In de afronding kan U lezen hoe het proces is verlopen van de opdracht en de samenwerking.
Bij de organisatie cultuur vergelijken we onze Stichting met Dejavu.
En als laatste vindt U het persbericht en een flyer.
Leertaak 1
De onderneming
Opracht 1: De organisatie
Schriftelijke opdracht
1. Omgevingsfactoren, oriëntatie, maak een externe analyse (onderzoek naar doelgroep, geschikte locatie, geschikt pand etc)
- Doelgroep: Iedereen, we willen zoveel mogelijk mensen bereiken en iedereen in contact brengen met elkaar. We willen een openhuis zijn. Voor de mensen en door de mensen. Verschillende culturen door elkaar. Mensen kennis laten met verschillende kunstvormen.
- De locatie: moet tussen de mensen zijn. Midden in de drukte.
- Het Pand: moet uitnodigend zijn voor de doelgroep. Het pand moet ons de gelegenheid kunnen bieden met wat wij daar willen gaan doen.
2. Formuleer een visie, een missie en de doestelingen van de organisatie die je opzetten.
- Doelstelling: de mensen iets kunnen leren, ontspanning geven, sociale cohesie. We willen de mensen elkaar laten ontmoeten zodat ze ook van elkaar kunnen leren, etc..
- Missie: we willen een open huis zijn van Eindhoven, hier kunnen zij hun creativiteit kwijt en dit laten zien aan andere mensen. Stimuleren van kunstzinnige sociale cohesie.
- Visie: Wij zijn een positieve stimulans om met kunst in aanraking te komen. Artistieke kunst. Kunst is het middel om te ontspannen.
3. Kies een geschikte naam en maak een keuze voor de rechtsvorm. Onderbouw de keuze voor de rechtsvorm.
- Naam Stichting: Stichting Kunstig
- Rechtsvorm: Stichting
- We hebben gekozen voor een stichting omdat we geen winst willen maken. We werken veel met vrijwilligers.
Schriftelijke opdracht:
1. Welke functies zijn er binnen de organisatie te onderscheiden? (denk aan de 7FTE die je minimaal moet inzetten)
2. Teken het organogram van de organisatie
3. Geef bij elke functie de verantwoordelijkheden aan. Nauwkeurig beschrijven wie waar voor verantwoordelijk is. Denk aan ontwikkeltaken, administratieve taken, managementtaken, begeleidende taken, schoonmaken etc.
1. De functies binnen onze stichting:
Leidinggevende functies: hieronder vallen zowel de bestuursfuncties als leidinggevende functies. Directeur, (floor)manager, penningmeester, …
Uitvoerende functies: activiteiten/workshops bedenken, opzetten en uitvoeren. Hieronder valt merendeel van het personeel, stagiaires en vrijwilligers. Gastvrouw/heer, workshopleiders, PR, …
Staffuncties: hieronder valt voor ons mogelijk een arts? , maatschappelijk werker? ….
Facilitaire functies: schoonmaakwerkzaamheden en onderhoud, administratie. Een schoonmaker, administratiemedewerker/telefoniste, …
2. Organogram stichting
3. De verantwoordelijkheden bij de functies:
Directeur: als leidinggevende functie o.a. brede zaken en verantwoordelijkheden als het beleid opstellen/uitdragen, zorgen voor kwaliteit binnen de stichting en het voort laten bestaan van de stichting. De heeft ook management taken, dus leiding geven aan het vaste personeel, vergaderingen leiden, denken over ontwikkelingen, werkzaamheden plannen/coördineren(?).
(Floor)manager: als leidinggevende functie o.a. gestalte geven aan het uitvoerende werk, uitvoerend/facilitair personeel aansturen en op elkaar laten afstemmen, aanspreekpunt voor werknemers/kunstenaars/klanten (begeleidende taken), toezicht houden op uitvoerende activiteiten/werkzaamheden. De (floor)manager heeft ook BHV verantwoordelijkheid.
Penningmeester: als leidinggevende functie o.a. de financiële zaken van de stichting beheren/ordenen. Verantwoordelijk voor subsidies, overzicht inkomsten/uitgaven stichting. Kan ook administratie taken onder zich hebben.
Gastvrouw/heer: als uitvoerende functie o.a. zaken als ontvangst kunstenaars van een expositie, klanten/gast voor een expositie of workshop. Zorgt voor een drankje voor klanten/gasten. De gastvrouw/heer heeft ook BHV verantwoordelijkheid.
Workshopleiders: als uitvoerende functie o.a. bedenken, opzetten, voorbereiden en uitvoeren van workshops aan klanten/gasten van de stichting.
PR: als uitvoerende functie verantwoordelijkheden zoals persberichten/uitingen naar media vanuit de stichting, opzet en onderhoud website van stichting.
Stagiaires en vrijwilligers: hebben binnen de uitvoerende functies verantwoording over het verloop/uitvoering van activiteiten/workshops, inkoop materialen, opbouw/afbouw expositie ruimte/galerij, werving van gasten/klanten naar de activiteiten/exposities van de stichting, verspreiden van gedrukt PR materiaal als flyers of ophangen van posters, schoonmaaktaken.
Schoonmaker: als facilitaire functie verantwoordelijk voor schoonmaak en hygiëne in het gebouw en ruimtes voor de stichting. Dus de expositieruimte, workshopruimte, kantoor, toilet, etc.
Administratie: als facilitaire functie is de administratieve medewerker verantwoordelijk voor het papierwerk binnen de stichting. Formeel ordenen en overzichtelijk maken van papierwerk, gegevensverwerking kunstenaars/personeel.
Opdracht 2: Delegeren
Schriftelijk opdracht:
1. Zet de taken die verdeeld zijn en waarvan je denkt dat ze te delegeren zijn in een 2-kolommen lijst.
Taken vanuit schriftelijke opdracht 1: taken/verantwoordelijkheden.
De leidinggevende heeft als delegeringvorm:
• Beslissingen nemen over het wat er moet gebeuren, maar laat het hoe over aan de andere (personeel of vrijwilliger).
• In principe dient de leidinggevende alleen toe te zien op de resultaten van de geleverde taken. (in praktijk is iedereen verantwoordelijk voor de geleverde taken)
De CAO: Stichting Kunstig is een zelfstandig bedrijf en een stichting (een bv en een stichting). Omdat het een zelfstandig bedrijf is betekend het dat de enige werknemers over het algemeen de 'directeur' zelf is met eventueel (max. 10) personeelsleden. Zo blijft het een klein bedrijfje (max. 10 werknemers). Als wij werknemers (dus niet jezelf meegerekend als opzetter en directeur) willen aannemen zullen we in het contract een cao moeten opnemen (volgens wet verplicht). Bij Stichting Kunstig is het echter zo dat er 5 het bedrijf zelf hebben opgericht. We zijn de enige 5 vasten, betaalden werknemers/gevers zijn. We moeten hierdoor voor onszelf zorgen dat we loon krijgen, moeten we voor onszelf zorgen of we wel of geen cao opnemen. Wij beheren namelijk alles, inclusief geldstromen en lonen (van onszelf). Hierdoor heeft Stichting Kunstig geen cao opgesteld en gaat er een klein bedrag om onszelf in het onderhoud te voorzien en word de rest teruggestoken in de stichting. Er is dus geen cao regeling.
Maar als we toch zouden moeten kiezen:
• raamcao: een collectieve afspraak op hoofdlijnen voor een bepaalde sector. In de cao staan bijvoorbeeld afspraken over loon en arbeidsduur. Werkgevers kunnen in overleg met werknemers verdere details op het gebied van arbeidsvoorwaarden binnen het eigen bedrijf vastleggen.
• cao à la carte: een collectieve arbeidsovereenkomst waarbij een werknemer de arbeidsvoorwaarden zoveel mogelijk kan aanpassen aan zijn eigen voorkeur en omstandigheden.
Maak een rooster personeelsinzet voor een hele maandag
Maandag dicht
Dinsdag workshop
Woensdag workshop en activiteiten
Donderdag workshop
Vrijdag workshop en activiteiten, exposities
Zaterdag activiteiten en exposities
Zondag exposities
Zoals je kunt zien zijn we maandag dicht maar ik zal de vrijdag nemen die is het leukst.
Vrijdag:
Workshops; 1 vast personeellid en 1 á 2 stagiaires/vrijwilligers
Activiteiten; 2 vaste personeelsleden en 2 á 4 stagiaires/vrijwilligers
Expositie; 1 vast personeelslid en 1 á 2 stagiaires/vrijwilligers
Doordeweeks is altijd aanwezig;
de directeur, penningmeester, Floormanager en de gastvrouw/man.
Maak een globale jaarbegroting personeelskosten.
Jaarbegroting:
De huur van het Pand: 14.405,-
Servicekosten: 546,-
Internet en telefonie: 359,40
Materialen eenmalig: 1000,-
Materialen voor workshops, etc: 3000,-
Loon van 5 vaste werknemers: 120.000 (als alle werknemers ongeveer 2000,- euro per maand verdienen)
Totaal: 139.346,49
Opdracht 3 Het Pand
1. Met welke factoren dien je rekening te houden bij de keuze van het gebouw?
Locatie/keuze gebouw:
• bestemmingsplan en vergunningen
• omgeving
• relatie tussen het pand en de omgeving
• parkeermogelijkheden
• bereikbaarheid doelgroep
• imago
• beschikbare ruimte
• staat van gebouw
• kosten
2. Aan welke eisen moeten gebouw en omgeving voldoen?
Eisen gebouw:
• bestemmingsplan en vergunningen: onze ondernemingsactiviteiten mogen in het gebouw uitgevoerd worden (officieel heeft het gebouw een winkel-/kantoorbestemming (geen horeca).
• imago: laagdrempelig door een leuke, gezellige en open uitstraling. In het centrum tussen winkels en dergelijke zodat je er makkelijk een kijkje kunt nemen als je bijvoorbeeld aan het shoppen bent. Je kunt er dus inlopen en binnenstappen wanneer je maar wilt. Het is een duidelijk herkenbaar open huis voor iedereen.
• kosten: de maandkosten moeten rond de 1000 euro liggen en mogen zeer zeker niet meer zijn dan 2000 euro per maand. Het huren zal gebeuren met behulp van ons gegeven budget van 1000 euro per maand en subsidies.
• indeling: het gebouw moet genoeg plaats hebben om het in te delen in een galerij en workshop gedeelte. Tevens moet er ook ruimte zijn voor kantoor- en opslagruimte.
• veiligheid: alarminstallatie, brand blus materiaal, brandmelders, beveiligingsglas bij ramen, extra hekwerk/afscheiding voor buiten de openingstijden.
• staat van gebouw: het gebouw moet in goede staat zijn, zodat we meteen in kunnen trekken. Er moet ook water, elektriciteit en een toilet aanwezig zijn.
Eisen omgeving:
• omgeving: het gebouw dient in het centrum, tussen de mensen/de verschillende doelgroepen, van Eindhoven te liggen.
• relatie tussen het pand en de omgeving: laagdrempelig/open huis voor iedereen.
• parkeermogelijkheden: in de buurt genoeg parkeermogelijkheden voor zowel werkgever, werknemers en bezoekers. Dit moet dus geen probleem vormen bij het bezoeken van onze onderneming.
• bereikbaarheid doelgroep: zoveel mogelijk doelgroepen met daarbij hoofdzakelijk jongeren. Niet alleen makkelijk te vinden maar ook goed bereikbaar voor doelgroep en leveranciers.
Pand aan de Bergstraat te Eindhoven
Kadastrale gegevens: sectie D, nummer 3457 (gedeeltelijk) bestaande uit ca. 67m2 winkelruimte en één parkeerplaats, gelegen aan de achterzijde van het pand.
De Bergstraat
De Bergstraat is gelegen tussen de Kleine Berg en de Grote Berg in het centrum van Eindhoven. In de Bergstraat bevinden zich naast een twintigtal winkels (modespeciaalzaken, kappers, woonaccessoires, cadeau-artikelen, juweliers, antiek- en curiosawinkels, boekhandels, smartshop, uitzendbureaus) tevens een aantal woonhuizen en enkele sfeervolle historische panden. Aan de Bergstraat grenst een groot publiek parkeerterrein (Keizersgracht).
De Bergen
Het pand is gelegen in hartje centrum van Eindhoven, in de gezellige en levendige wijk De Bergen, één van de leukste wijken van Eindhoven. Er bevinden zich in de directe omgeving veel kleinschalige en bijzondere winkels, leuke restaurants, cafés en terrasjes. Tevens zijn er enkele luxe modezaken gevestigd. In het afgelopen jaar zijn er al enkele ondernemers uit de binnenstad van Eindhoven verhuisd naar De Bergen vanwege de plezierige sfeer, de goede ligging en de redelijke huurprijzen in deze wijk. Ook heeft De Bergen de speciale aandacht van de gemeente Eindhoven als het gaat om inrichting van de publieke ruimte, stads-ontwikkeling en het behoud van het bijzondere en kleinschalige karakter. Kortom, De Bergen is een wijk die erg in trek is en waar het voor ondernemers, bewoners en publiek prettig vertoeven is.
Afmetingen
Oppervlakte: ca. 67 m2, frontbreedte: ca. 5 meter. Glazen pui over de volledige breedte aan de voorzijde van het pand (etalage en entree).
Huurprijs en servicekosten
De huurprijs bedraagt € 1.200,42 per maand (€ 14.405,-. per jaar). De huurprijs wordt eenmaal per jaar geïndexeerd met CBS-index. De servicekosten bedragen € 45,50 per maand (€ 546,-. per jaar ). Dit is een verrekenbaar voorschot. Jaarlijks wordt hiervan een eindafrekening gemaakt. Het huurbedrag en de servicekosten dienen maandelijks vooraf te worden voldaan.
Aanvaarding
In overleg, doch uiterlijk per 1 september 2009. Eerdere oplevering op korte termijn is mogelijk.
Bestemming
Het pand heeft een winkel-/kantoorbestemming (geen horeca). In het pand is op dit moment een winkel in woonaccessoires en cadeau-artikelen gevestigd.
Indeling
Achter in het pand is door middel van een balie een afscheiding gemaakt met het winkelgedeelte. Achter de balie is ruimte voor bijvoorbeeld een computer- en kantoorgedeelte, opslag, of een kassa-opstelling. In dit gedeelte bevinden zich ook het pantryblok, de meterkast, de CV-ruimte, een toilet met fonteintje en de achteruitgang.
Afwerking
Het pand heeft van binnen een neutrale afwerking (wit hout) en is daardoor instap klaar en geschikt voor verschillende typen bestemming en inrichting. In het winkelgedeelte is een houten lattenplafond (wit geschilderd) met op diverse plaatsen wandcontactdozen. De wanden in het winkelgedeelte zijn betimmerd met steigerhout, eveneens wit geschilderd. In het winkelgedeelte ligt een eenvoudige houten vloer (wit geschilderd). In het pantry-/kantoorgedeelte zijn het plafond en de wanden gestuukt, op de vloer ligt zwart/wit geblokt linoleum. Een aantal onderdelen van de winkelinventaris is eventueel ter overname (kassa, pinapparatuur, alarminstallatie, ISDN-telefooncentrale, toonbank, etc.)
Beveiliging
In het pand is een alarminstallatie aanwezig. De voorpui is voorzien van veiligheidsglas. Voor de voorpui is bovendien een mobiel hekwerk wat buiten openingstijden eenvoudig aan te brengen is als extra beveiliging. Aan de achterzijde zijn de ramen beveiligd met een metalen hekwerk. Er is in het pand een brandhaspel aanwezig.
Energie
Het pand wordt verwarmd middels een CV-ketel (3 radiatoren). Warm water is aanwezig (close-in boiler).
Parkeren
Eén eigen parkeerplaats op het parkeerdek achter het pand. Het parkeerdek is afsluitbaar met een slagboom. Aan de achterzijde van het pand is tevens een laad- en losgelegenheid. In de omgeving is voldoende mogelijkheid tot betaald parkeren.
Bereikbaarheid
Door de in de directe nabijheid gelegen binnenring is de bereikbaarheid zeer goed. Op circa 10 minuten loopafstand van de Bergstraat ligt het NS-treinstation. In de directe omgeving zijn diverse bushalten.
Huurovereenkomst
De overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van vijf jaren. Na het verstrijken van deze overeenkomst wordt de overeenkomst voortgezet voor aansluitende perioden van telkens vijf jaren. Er wordt een bankgarantie gevraagd ter grootte van drie maanden huur en servicekosten, vermeerderd met BTW. Beëindiging van de huurovereenkomst vindt plaats door opzegging tegen het einde van een huurperiode met inachtneming van een opzegtermijn tenminste twaalf maanden.
3. Teken een plattegrond van je pand. En voeg een foto toe van het pand.
Plattegrond zoals het pand er nu uitziet:
Foto's
4. Situeer in de tekening de ramen, tussenwanden, de trap (n.v.t), de toiletten en de deuren.
5. Bepaal de ruimtes (kantoor, werkruimte, keuken (n.v.t.), etc.) en de inrichting.
6. In het voorste gedeelte komt de galerij. Rechts achterin wordt gebruikt voor administratieve handelingen en als opslagruimte. Deze ruimte wordt afgescheiden door middel van de balie. In het midden van het gebouw komt een ruimte van 4 meter bij 4 meter voor de workshops. Deze ruimte wordt afgescheiden door middel van kamerschermen. We moeten bedenken dat we niet heel veel ruimte hebben en bij de inrichting daar rekening mee moeten houden door bijvoorbeeld stapelbare stoelen te gebruiken. Het pand wordt opgeleukt door kunstwerken die door mensen bij stichting Kunstig zijn gemaakt
7. Omschrijf de eisen (fysiek en wat veiligheid betreft) en waaraan de ruimtes moeten voldoen.
• Veiligheid
Dingen die hierbij aan bod komen, zijn de algemene sterkte van een bouwconstructie, hoe de verlichting in elkaar moet zitten, wat de brandrisico’s zijn en wat voor beperkingen dat met zich mee brengt, brandpreventie, brand blus mogelijkheden en hoe de vluchtroutes gemaakt moeten worden.
• Gezondheid
In dit gedeelte wordt onder meer aandacht gegeven aan geluidsoverlast en stankoverlast, geluidwering tussen verblijfsruimten in hetzelfde gebouw, wering van vocht van buiten, de afvoer van afvalwater, de luchtverversing en bescherming tegen ratten en muizen.
• Bruikbaarheid
Er moet een bruikbare toilet zijn. Daarnaast moet er een kraan zijn waar we water kunnen halen voor het zetten van koffie, thee en ranja en voor gebruik bij de workshops.
• Energiezuinigheid
Elk pand moet energiezuinig zijn. Dit gebeurd door isolatie en beperking van luchtdoorlatendheid.
Geef een schriftelijke verantwoording voor je ontwerp en de keuzes daarin.
Ons ontwerp ziet eruit zoals ie eruit ziet omdat wij een aantal keuzes hebben gemaakt.
Ten eerste had het pand al een indeling doordat er eerst een winkel ingezeten heeft. Wij hebben besloten om deze indeling zoveel mogelijk te behouden omdat dat goedkoper voor ons zou zijn.
Ten tweede was deze bestaande indeling vrij logisch en tevens in ons voordeel omdat ook wij een dergelijk soort indeling voor ogen hadden. De toiletten en de kantoorruimte wilden wij achter in het pand hebben omdat deze wel aanwezig moeten zijn maar tegenover de rest/de hoofdruimte eigenlijk maar bijzaak zijn. In de vorige indeling zaten deze ook al daar, dus dit kon behouden blijven. De cv ruimte en de meterkast hadden een vaste plaats en dit laten wij dan ook zo. Waarom verzetten/veranderen als dit niet nodig is, nietwaar?! In de vorige indeling was er een afscheiding door een balie. Deze hebben wij helemaal weggehaald waardoor onze hoofdruimte groter werd. Wel hebben we rechts achterin nog een ruimte gemaakt die dient als opslagruimte. Deze is, net als de toiletten en het kantoor, wel noodzakelijk in verband met het opslaan van materialen en dergelijke maar tegenover de rest/de hoofdruimte maar bijzaak.
Ten derde willen wij de hoofdruimte, waarin zich een galerij en workshops zullen bevinden, meteen vooraan in het pand hebben zodat mensen die buiten langslopen en naar binnen kijken meteen kunnen zien wat er binnen gebeurt. Als er workshops worden gegeven dan zien ze dit en tevens kunnen ze dan ook meteen zien wat er al allemaal gemaakt is. Doordat de voorkant helemaal van glas is kun je er dus doorheen kijken. Hierdoor hopen wij de mensen buiten dichter bij datgene wat binnen gebeurt te krijgen, hun aandacht te trekken, nieuwsgierigheid aan te wakkeren en een meer open karakter te creëren. Wij hopen dat we mensen zo als het ware naar binnen kunnen slurpen.
Ten vierde laten wij de voor en achterdeur bestaan in verband met de brandveiligheid. Deze twee deuren vormen namelijk beiden een uitgang in de vluchtroutes van het pand. Daarnaast leidt het naar een parkeerdek van waaruit laad en los mogelijkheden zijn. Erg handig aangezien dit dan niet hoeft te gebeuren aan de voorkant, waar het ten koste zou gaan van de zichtbaarheid van ons pand.
8. Maak een begroting van de eenmalige kosten en de maandelijkse lasten. (Denk daarbij aan de huur van het pand, de energiekosten, verzekeringen, telefoon, internet, etc.)
Eenmalige kosten:
• 3 maanden huur en servicekosten:
(3x1200,42) + (3x45.50)= 3601,26+136,50= 3737,76 euro.
• Telefoon+internet aansluitkosten: 14,95 euro
• Telefoon en pc: heeft iemand al vanuit thuis of elders dus geen kosten.
• Inrichting bijvoorbeeld meubelen: www.gratisafhalen.nl
• Koffiezetapparaat: geen kosten, vanuit thuis of elders.
• Materialen: 1000 euro
• Muziek+versterking: radio of iets vanuit thuis of elders, geen kosten.
Maandelijkse lasten:
• Huur: 1200,42 euro per maand
• Servicekosten: 45.50 euro per maand
• Verzekeringen (inboedel, brand en rookschade, ongevallen, inbraak): 1000 euro per maand
• Telefoon en internet ineen: 29,95 euro per maand
Opdracht 4: De opening
Schriftelijke Opdracht
1. Stel regels op ter ondersteuning van het beleid betreffende kwaliteitszorg en de bewaking daarvan.
Aan het begin van elk jaar stellen we samen enkele doelen die we in dat jaar willen bereiken. Om de kunstgalerij in werking te stellen en te behouden, zijn er maandelijks vergaderingen waarbij alle medewerkers aanwezig zijn en het programma wordt doorgenomen. Daarbij wordt er gekeken wat er goed en minder goed gaat en waar we veranderingen kunnen aanbrengen. Daarnaast zijn er enkele regels opgesteld met hoe we met elkaar omgaan binnen het team.
• We gaan respectvol met elkaar om.
• We werken samen.
• Geven en ontvangen feedback.
• We komen op tijd.
• We komen afspraken na.
• We tonen inzet.
• We gaan professioneel te werk.
• Alle medewerkers hebben evenveel inbreng.
• Vergaderingen tbv samenwerking en ontwikkelingen.
• Verantwoord werkdruk.
• Goede arbeidsomstandigheden.
• Goede arbeidsvoorwaarden.
Teken een cirkel met daarin de krachten die van invloed zijn op het beleid van je organisatie. Denk daarbij ook aan de overheid, en wensen van de doelgroep.
Schriftelijke opdracht
4. Welke stijl past het beste bij jou?
Petra: aangezien ik het lastig vond om zelf te bepalen welke stijl het meest bij mij past aangezien ik twijfelde tussen 3 van de 5 stijlen, heb ik een testje gedaan. De uitslag daarvan geeft aan dat van de 5 stijlen die binnen het raster van Blake en Mouton vallen over leidinggevende stijlen, de stijl Teamgericht (sterke gerichtheid op menselijke verhoudingen én op productiviteit) het meest bij mij past. Dit is positie 9.9 op het raster van Blake en Mouton en staat voor:
- Leidinggeven door het geven van het goede voorbeeld
- Teamleden worden gestimuleerd om hun potentieel zo volledig mogelijk
te benutten
- Gericht op het bereiken van teamdoelen op een zo effectief mogelijke
manier waarbij ook de onderlinge relatie versterkt wordt
- Gericht op commitment
- Creëren van wederzijdse afhankelijkheid door het stellen van een
gezamenlijk doel
- Organisatie gebaseerd op vertrouwen en respect
- Richt zich op het creëren van samenwerkingsverbanden die zelfstandig
voldoen aan het behalen van de prestatienorm
- Er is veel aandacht voor delegeren en afrekenen, voor communiceren en
confronteren
- Tijd wordt vrijgemaakt voor technische ontwikkelingen, persoonlijke
gesprekken en het actief zoeken naar verbetering en kostenbeheersing
- Succes wordt gemeten aan de hoge inzet en zelfstandigheid van
medewerkers
- Verhoging van de productkwaliteit door verbetering van de
proceskwaliteit
Raster van Blake en Mouton
De wetenschappers Blake en Mouton zijn vooral bekend geworden door het zogenaamde 'Raster van Blake en Mouton'. Zij onderscheiden twee kenmerken van leidinggevenden:
1. de gerichtheid op menselijke verhoudingen
2. de gerichtheid op taken (productiviteit).
Deze twee kenmerken werden in een raster samengebracht als volgt:
Op de verticale as is de gerichtheid op menselijke verhoudingen weergegeven ( = relatiegerichtheid). Op de horizontale as de mate waarin iemand gericht is op productiviteit ( = taakgerichtheid). De mate van gerichtheid op menselijke verhoudingen en productiviteit varieert van persoon tot persoon en een bepaald persoon zal ergens in het raster 'scoren'. Er zijn vijf eruit springende posities in het raster.
5. Ieder teamlid geeft aan hoe hij/zij in deze groep bij het werken aan de opdracht voor deze module gedijt. Kun je aan je competenties werken, worden je opdrachten uitgevoerd; heb je voldoende invloed op de discussies?
Petra: Bij het maken van deze opdracht werk ik samen met mijn slb genoten. Deze opdracht is dus, als het ware, een slb groepsopdracht. Dit vind ik erg fijn omdat we elkaar kennen, elkaar vaker zien en spreken en omdat we van elkaar weten hoe we in elkaar zitten en wat we aan elkaar hebben. Daarbij is iedereen binnen de groep gelijk aan elkaar en wordt er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van elkaars kwaliteiten en talenten.
Ik vind dit een fijne sfeer om in te werken en om in samen te werken. Ik voel mezelf serieus genomen, ik kan mijn mening en mijn ei kwijt , er wordt naar mij geluisterd en ik kan de anderen altijd om hulp vragen wanneer dat nodig zou zijn. Tevens is het erg fijn dat alle taken gelijk verdeeld worden en dat dus iedereen een even grote rol heeft binnen het tot stand brengen van deze opdracht. In het geval dat iemand niet goed in zijn/haar vel zit of privé omstandigheden heeft, dan wordt hier ook rekening mee gehouden. De taken van deze persoon/personen worden dan overgenomen door de rest van de groep en/of er wordt extra hulp geboden. We ondersteunen en helpen elkaar dus. Iets dat ik heel belangrijk vind bij het samenwerken binnen een groep.
Binnen de groep werken we aan het tot stand komen van de opdracht zelf. Dit doen we door samen te vergaderen en te discussiëren. Iedereen kan hierbij en hierin zijn/haar mening kwijt en heeft daardoor evenveel invloed. Tijdens de vergaderingen wordt er ook telkens een indeling van de opdracht gemaakt. De opdracht zien wij namelijk als een groot geheel. Dit geheel hebben wij in kleine stukjes gehakt. Elk klein stukje is toebedeeld aan een of meerdere personen die de opdrachten in dat stukje moet/moeten maken binnen de aangegeven deadline. Het kiezen van de deadlines wordt, samen met het maken van de indeling, in onderling overleg gedaan. Bij het niet uitvoeren van de toegewezen opdrachten binnen de vastgestelde deadline, spreken we elkaar daar ook op aan. Tevens houden wij ons onbewust en bewust, bij het tot stand komen van de opdracht, ook bezig met persoonlijke leerdoelen, die we vooraf samen vastgelegd en uitgewisseld hebben, en met schoolleerdoelen/competenties.
Opdracht 5: De Werving
Werving ideeën:
• Event of happening in centrum van stad en of in de wijk bergen. Kunstzinnige of creatief aangeklede medewerkers die met een opvallende act aandacht trekken. Daarnaast worden er promotionele flyers uitgedeeld die verwijzen naar de opening en de stichting.
• Miniworkshop ter promotie op een school/vereniging in de wijk geven. Uitnodigend karakter om aandacht en publiek te trekken. Vrijblijvend en gratis voor deelnemers. Uitnodigende flyers voor de opening en de stichting.
• Samenwerking met de vliegende vis en anderen uit het netwerk van kunstzinnige organisaties. Promotionele en professionele uitwisseling van kennis en/of gasten/doelgroep. Benadering via mail/bezoek/telefoon voor opening van de stichting Kunstig
Schriftelijke opdracht.
1. schrijf de agenda uit:
Agendapunten vergadering:
• Opening vergadering.
• Stand van zaken verbouwing pand.
• Update workshops, exposities.
• Werving van doelgroep/klanten/bezoekers.
• Verdeling/uitvoering ideeën werving.
• Vragen, meldingen
• Afsluiting
2. Besluitlijst
Besluitlijst: we kiezen voor 2 wervingsacties het Event/happening en de gratis miniworkshop. Deze miniworkshop is erg divers en bedoelt als introductie workshop, voornamelijk voor promotie en interesse te wekken bij onze doelgroep.
De wervingsacties zullen samen met de vrijwilligers van stichting kunst worden uitgevoerd 2 tot 3 weken voor de opening. In samenwerking met de scholen die interesse hebben gaan we een aantal miniworkshops geven aan leerlingen.
Een week voor de opening houden we nog een wervingsactie in het centrum waarbij de aandacht van het publiek wordt getrokken voor de opening van de stichting.
3. Vergadering evaluatie (doel, taakverdeling, rol voorzitter)
De vergadering heeft zijn doel, beslissingen en projectplan werving, bereikt. Na diverse ideeën en voorstellen te bepreken heeft iedereen zijn mening kunnen geven. De 2 wervingsacties die het beste zouden werken hebben we gezamenlijk gekozen. De event/happening in het centrum voor publiek en de miniworkshops op diverse scholen in de omgeving. De taakverdeling is als volgt. De acties zullen in concept worden “opgezet” door Nicole, Gino & Liënne. De uitvoering zal door iedereen, met vrijwilligers, worden gedaan. Petra houd zich bezig met het groepsproces en Jonathan houdt zich bezig met de organisatiecultuur van een vergelijkbare stichting als de onze. Verdeelt over de weken voor de opening van het gebouw. De voorzitter, Nicole, heeft alle agenda punten behandeld en gezorgd voor voldoende overzicht en duidelijkheid. Gelegenheid voor vragen was er ook, maar voor iedereen was duidelijk wat er gedaan moest worden.
4. projectplan uitvoering werving
Zoals al in de besluitlijst naar voren kwam hebben we gekozen voor 2 wervingsacties. Deze zullen in een projectplan worden gezet om ze uitvoerbaar te maken.
Event/Happening: De bedoeling is om te promoten van de stichting, interesse en aandacht te wekken bij publiek met behulp van kunstzinnige uitingen in het centrum van Eindhoven. Hierbij worden ook flyers uitgedeeld aan voorbijgangers/geïnteresseerden. Met een groepje van 5 tot 7 vrijwilligers en 3 vaste medewerkers trekken we op een vrijdag- of zaterdagmiddag erop uit. Eenmaal in het centrum zullen we een stukje of “happening” uitvoeren. Het publiek kan aan de vrijwilligers of aan de vaste medewerkers informatie vragen en flyers ontvangen. Met herkenbare kleding die de stichting kenmerken zullen we de happening een aantal keer uitvoeren. De duur is mogelijk 10 tot 20 min. per happening. Voorbereiding: creatieve aankleding die opvalt, flyers
Miniworkshop: We zullen samen moeten werken bij deze wervingsactie om publiek en doelgroep te trekken. Hierbij moeten we interesse wekken bij scholen in de omgeving. Bellen, aanschrijven of bezoeken met als aanbieding een gratis miniworkshop voor de leerlingen. De workshops kunnen als introductie worden aangeboden over de stichting, kunst en creativiteit, etc. De workshops kunnen bestaan uit het schilderen, knippen/plakken van hobbymateriaal of dans. Met 2 tot 3 vaste medewerkers en de workshopleiders als vrijwilligers gaan we de wervingsactie uitvoeren. Afhankelijk van de afspraken of samenwerking met de scholen gaan we aan de slag. De duur van de workshop zal 30 min. beslaan. De workshopleiders bereiden zelf de miniworkshop voor en informeren ook over de stichting en de workshopmogelijkheden. Het materiaal proberen we samen met de scholen beschikbaar te maken per workshop, zoals hobbymateriaal, papier, karton en verf. Uitdagen, informerend en aantrekkelijk. Op deze manier kunnen scholen met ons als stichting samenwerken om kunstzinnig bezig te zijn.
We wijzen bij iedere wervingsactie natuurlijk op de grote opening en de mogelijkheden van workshops en expositieruimte. Mochten mensen zich al willen melden als kunstenaar, deelnemer of als vrijwilliger dan kan dat altijd.
5. 2 onderdelen namelijk een persbericht en een poster:
Persbericht 12 juni Eindhoven
Stichting Kunstig, ontmoet en ervaar de kunst.
Stichting Kunstig opent op 26 juni zijn deuren. Jong en oud zijn welkom. Niet alleen om kunst te kijken, maar ook om kunst te maken. Tijdens de opening worden er allerlei verschillende mini-workshops aangeboden, waar een ieder die wilt aan mee kan doen.
Stichting Kunstig is begonnen als een fictief bedrijfje van een aantal studenten CMV die door hun betrokkenheid de stichting tot leven hebben gebracht. Directeur Gino Henkel: “We willen zoveel mogelijk mensen in contact brengen met kunst en hen de kunst laten ervaren.” In een niet al te grote ruimte worden er verschillende workshops gegeven en kunstwerken tentoongesteld.
De opening van Stichting Kunstig wordt een echte happening. De hele dag door zijn er creatieve acts en kunstzinnige kunst in verrassende vormen te zien. De mini-workshops die op deze dag gegeven worden zijn: buikschuiven in verf, happen in klei en stickergraffiti.
Stichting Kunstig is een laagdrempelige open huis in Eindhoven waar kunst op een positieve manier gestimuleerd wordt bij jong en oud. Er zijn verschillende workshops te volgen waarbij er gebruik wordt gemaakt van diverse materialen en technieken. Zoals kleistampen, verfschieten, ijzerdraadschikken, fondantschrijven en drollenrollen. Daarbij is er in hetzelfde gebouw ook een galerij aanwezig waar de kunstwerken meteen tentoongesteld kunnen worden.
Stichting Kunstig streeft naar een ontspannende sfeer waarin mensen elkaar ontmoeten en van elkaar leren. De stichting biedt de ruimte om creativiteit tot ware kunstwerken te vormen. Deelnemen aan een workshop? Geef je dan op via www.stichtingkunstig.nl of loop gewoon een keertje binnen en doe mee aan een mini-workshop.
Opdracht 6: de afronding
ProcesverslagBlok zeven; organiseren/organisatiekunde van leerjaar twee Sociale Studies CMV ging van start. Voor dit blok kregen we een opdracht genaamd: werken in een organisatie. Bij deze opdracht was het de bedoeling dat we binnen de SLB groep een fictief bedrijfje zouden opzetten, om te ontdekken hoe in een organisatie de verschillende taken van elkaar kunnen worden onderscheiden en hoe tussen die onderscheidende taken weer samenhang wordt aangebracht. Belangrijke zaken hierbij waren de missie en visie van een onderneming, net als de financiële onderbouwing en de organisatiecultuur.
Vragen die hierbij hoorden en waar wij een antwoord op moesten zoeken waren de volgende:
1. Wat is de visie en doelstellingen van de organisatie?
2. Welke producten of diensten worden er geleverd?
3. Hoe is de structuur opgebouwd,(organigram)?
4. Wat is de stijl van leidinggeven?
5. Welke organisatiecultuur is wenselijk?
6. Hoe wordt er met personeel omgegaan?
Bij de opdracht hoorden ook leerdoelen, namelijk:
Samenvattende doelen
• Je kunt in eigen woorden de functionele noodzaak van een organisatie ten behoeve van (agogische) dienstverlening beschrijven. Je kunt eveneens de relevante concepten uit de theorie van de organisatiekunde toepassen op een praktijksituatie.
• Je bent in staat een actieve bijdrage te leveren aan de vorming van een nieuw team.
Onderliggende leerdoelen
• Je hebt inzicht in de theorie met betrekking tot het organiseren in een organisatie; in ieder geval begrijp je de betekenis van de termen arbeidsdeling, coördinatie, primaire en ondersteunende activiteiten, organiseren als proces, werkstructurering, interne differentiatie en specialisatie.
• Je kunt met behulp van de theorie zelf een ontwerp maken van een organisatie.
• Je kunt met behulp van de theorie zelf een analyse maken van de organisatiecultuur.
• Je kunt de kwaliteit van het eindproduct met behulp van de theorie verantwoorden.
Naast de dingen die gingen over de opdracht, het fictieve bedrijf, ging deze opdracht ook over onze prestaties binnen een organisatieonderdeel/een team. In ons geval dus de SLB groep. We moesten samenwerken en hebben samengewerkt waarbij er gereflecteerd is op de individuele bijdrage van elk van ons aan het project en binnen de SLB groep. Hierbij hadden we, vooraf vastgelegde en uitgewisselde, persoonlijke leerdoelen.
Deze leerdoelen waren als volgt:
• Jonathan van Hout: concretiseren. Valkuil: vergeet veel.
• Gino Henkel: meer structuur in het werk aanbrengen, planning maken en daar aanhouden, meer concretiseren (verantwoorden). Valkuil: perfectionisme, heeft een ideaal beeld, grammaticaal slecht.
• Liënne Domacassé: stem laten horen (mening geven). Valkuil: over zich heen laten lopen
• Nicole van Rijthoven: leren delegeren, mensen leren vertrouwen, geen extra taken aannemen. Valkuil is perfectionisme.
• Petra Habets: niet alles alleen willen doen, hulp aannemen als deze wordt aangeboden, compacter werken. Valkuil: eigenwijs, koppig, perfectionistisch.
Na het krijgen en samen doornemen van de opdracht besloten we om flink aan het werk te gaan. Zeker omdat we, in verhouding, vrij weinig tijd kregen om de opdracht, die erg groot en uitgebreid was, uit te kunnen voeren en te kunnen maken.
We zagen de opdracht als één groot geheel die in meerdere kleine happen gehakt kon worden. Sowieso had de opdracht zelf al een indeling namelijk leertaak een, die bestond uit opdracht een tot en met zes, en leertaak twee. Voor ons was dit erg fijn omdat we zo de verschillende opdrachten en leertaken konden gebruiken als stappen in een soort stappenplan. We begonnen aan het begin, namen de opdrachten samen door en maakten vervolgens een taakverdeling. Deze taken, die eerlijk verdeeld werden over alle teamleden, moesten af zijn voor de door ons gestelde deadline. Op de dag van de deadline kwamen we bij elkaar voor een vergadering en/of discussie en maakten vervolgens een nieuwe taakverdeling bij een nieuw stuk van de opdracht. Ook dan werd er weer een nieuwe deadline gesteld. Als iemand zich niet aan die deadline hield dan spraken we elkaar daar ook op aan. Op deze manier hebben we gezamenlijk de gehele opdracht uit en afgewerkt.
Dit alles verliep redelijk vlot. Dit kwam voornamelijk doordat we een SLB groep zijn en elkaar daardoor beter kennen, vaker zien en vaker spreken. Tevens weten we van elkaar hoe we in elkaar zitten en wat we aan elkaar hebben. Daarbij is iedereen binnen de groep gelijk aan elkaar en wordt er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van elkaars kwaliteiten en talenten. Tijdens het maken van en werken aan de opdracht van dit blok, moedigden we elkaar aan en boden we elkaar hulp en steun. Dit was erg fijn en nodig op momenten dat het hele proces rondom de opdracht werd afgeremd en/of bleef steken. Tevens was het erg fijn om op deze manier samen te werken.
Deze fijne samenwerking kwam verder ook doordat we elkaar op de hoogte hielden. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij een vertraging van de trein, als de bus gemist was, etc. en er dus niet op tijd op een vergadering gekomen kon worden. Op die manier wist iedereen wat er aan de hand was en kon daar rekening mee gehouden worden. Ook hielden we elkaar op de hoogte door middel van notulen. Bij elke vergadering werd er bijgehouden wat besproken en afgesproken was. Vervolgens werd dit uitgewerkt en via de mail verzonden naar de gehele groep. Zo had je niet alleen een samenvatting en taakverdeling op papier, maar kreeg je ook de kans om bij een volgende bijeenkomst nog eens terug te komen op de notule van de vorige keer. Dit was zeker handig voor als iemand helemaal niet aanwezig was bij een of meerdere van de vergaderingen omdat je op deze manier toch precies wist wat er gedaan en besproken was en waar de rest van de groep mee bezig was geweest.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten