zaterdag 13 juni 2009

Film; Consumeenzaam

Groepsverslag
Samenwerking
De allereerste bespreking ging goed. We hadden met z’n allen een idee bedacht, waar op dat moment ook iedereen achter stond. Helaas was deze dag niet iedereen aanwezig, doordat er sneeuw lag en doordat de derdejaars moesten werken. Daarna ging het wat moeizaam. We waren het toch niet allemaal eens over het onderwerp, wat tot een aantal discussies heeft geleid.
We zijn te laat begonnen met een planning, waardoor we nog laat aan het werk waren. Ook hadden we niet zo’n goede taakverdeling. Voor velen was het namelijk niet duidelijk wat zijn of haar verantwoordelijkheden waren. Doordat de planning niet helemaal goed zat, hebben we weinig tot geen tijd gehad voor terugkoppeling. Tussendoor hebben we geen feedback ronde gehad, daar hadden de meesten van ons wel behoefte aan gehad.
Bij sommigen was de motivatie in het begin weg, wat vooral komt door de stroeve start en de onenigheden die daarbij waren. Gelukkig ging het bij het filmen alles goed, en hebben de mensen die de motivatie kwijt waren, hem weer terug gevonden.
Tijdens het filmen was er een hele goede sfeer. We hebben gezellige opnamedagen gehad. Op een gegeven moment kwamen we er achter dat een aantal niks te doen hadden tijdens het filmen. We waren met te veel mensen op de set. De PR is toen achter de computer aan de slag gegaan en een aantal anderen hebben nog een locatie geregeld voor de tweede filmdag.
• De samenwerking bij het script ging heel goed, iedereen zat op één lijn.
• PR had vooral in het begin niet veel te doen, omdat het nog niet duidelijk was wat het script zou worden. Hierdoor konden ze nog geen campagne opzetten.
• Ook de samenwerking tussen de personen van het draaiboek ging goed, er werd goed doorgewerkt en ook deze personen zaten op één lijn en wisten duidelijk wat hun taak was.
• Licht en techniek kon bij de voorbereidingen nog niet zo veel doen, deze hebben voor de communicatie tussen Script, PR en Draaiboek gezorgd. Dit werd als erg prettig ervaren door de groep.

Timemanagement
Christa had in het begin aangegeven dat ze het belangrijk vind dat we niet te lang door gaan en dat ze op tijd weer thuis wilde zijn. Ze wilde werken in de dagen die ervoor staan en liever niet meer dan dat. We hebben haar daarom aangewezen als ‘de vrouw van de tijd’. Ze heeft de tijd voor de groep in de gaten gehouden tijdens het proces. Vooral in het begin zijn de mensen van het script langer door gegaan, omdat deze af moest zijn, anders kon de rest niet verder. Ook de montage heeft erg veel tijd gekost en hebben de mensen die niet naar Bosnië waren, nog lang zitten werken. De montage bleek veel meer werk te zijn, waardoor wij in tijdnoot zijn gekomen. Voor de montage was dus echt meer tijd nodig, dan dat we ervoor hadden gekregen.
Het draaiboek zat qua tijd heel goed in elkaar. We hebben alles precies op tijd gedaan. We hadden zelfs nog genoeg tijd om fout te rijden. De tweede filmdag waren we eerder klaar dan aangegeven stond in het draaiboek.
Tijdens het filmen heeft Merle (opnameleider) de tijd in de gaten gehouden. Zij riep steeds om hoe lang we nog hadden.

Onderlinge communicatie/ communicatieve aspecten
In het begin liep de communicatie niet. Iedereen mailde naar elkaar en er waren geen duidelijke afspraken gemaakt wat betreft de communicatie. Op een aantal fronten liep dit wat mis. Sanne heeft daardoor aantekeningen gemaakt en deze steeds naar elkaar doorgemaild. Hierdoor wist iedereen weer wat er besproken was. Ook hadden we Ad, voor de leiding. Hij leidde tijdens vergaderingen, waardoor de communicatie ook beter ging. Doordat het in het begin wat mis liep, gingen we hier bewust aan werken. Hierdoor verliep het groepsproces steeds beter.

Sfeer in de groep
Zoals al eerder aangegeven, was de sfeer in het begin heel slecht. Er waren ook nog wat onduidelijkheden over de opdracht, wat doorwerkte op de groep. Dit hadden we echter snel hervat. Gelijk in het begin zijn we ons bewust geworden en gemaakt van de sfeer. We zijn hier aan gaan werken en na een week ging het al stukken beter. Tijdens het filmen werd het alleen maar gezelliger en uiteindelijk kunnen we met z’n allen volmondig toegeven dat er een geweldige sfeer was in de groep.

Groepsdynamica
De groepsdynamica is van slecht naar zeer goed gegaan, in een korte tijd. Wij vonden dat allemaal erg bijzonder. Door het incident met Gabor zijn we met z’n allen met de neus op de feiten gedrukt. Ook door het korte tijdsbestek hebben we ons beseft dat we niet te lang stil moeten staan bij een onderwerp, maar gewoon door moeten gaan. Dit heeft de groepsdynamica bevorderd. In het begin van het proces was de invloed op elkaar niet zo goed. De sfeer was gelijk al niet goed en dit hebben we allemaal gevoeld. Dit heeft het proces dan ook belemmerd. Wel vonden we het allemaal een leuke opdracht en dit heeft dan ook effect gehad op de hele groep. Doordat iedereen er uiteindelijk helemaal voor ging en zin had om te gaan filmen, is de groepsdynamica geheel veranderd.

Leerpunten van de groep• Er moet de volgende keer een duidelijke taakverdeling komen. Voor velen was het niet duidelijk wat hun verantwoordelijkheden waren, waardoor ze niet altijd het gevoel hadden dat ze nodig waren. Dit moet de volgende keer duidelijker aangegeven worden, voordat we aan het werk gaan.
• Ook moeten we de volgende keer eerst een duidelijke planning maken, zodat de hele groep weet wat er gaat gebeuren. Aan de hand van de planning, kunnen we dan een duidelijke taakverdeling maken.
• We moeten van het begin af aan duidelijke afspraken maken.
• Bij de allereerste bijeenkomst moet iedereen aanwezig zijn, om misverstanden te voorkomen.

De theoretische concepten
• TOPOI model. Vooral tijdens het incident met Gabor hebben we dit gebruikt. We hebben namelijk gekeken naar wat ons aandeel was, wat zijn aandeel was en wat voor invloed het heeft gehad op de communicatie. Na het incident is de communicatie namelijk sterk verbeterd in de groep.
• We zijn alle fases van ‘voorwaarden voor groepsontwikkeling’ afgegaan. We hebben allereerst een gezamenlijk doel opgesteld. Dit was: ‘een discussie laten ontstaan naar aanleiding van onze film’. In de tweede fase gaat het om vertrouwen, in het begin was dit niet aanwezig, maar dit werd later opgebouwd. Dit kon je vooral zien aan de opkomst. Tijdens het filmen was iedereen aanwezig. In de derde fase hebben we duidelijk keuzes gemaakt, door niet lang stil te staan bij een onderwerp, maar door verder te gaan. In fase vier gaat het om structuur, vooral door een goede communicatie op te zetten, hebben wij een stuk structuur in de groep gebracht. Het was duidelijk wie de aantekeningen maakte en wie de leiding neemt wanneer dat nodig is. Fase vijf was in het begin niet aanwezig, niet iedereen voelde zich nodig. Uiteindelijk heeft wel iedereen zijn steentje bijgedragen aan de film. Fase zes was te weinig aanwezig tijdens het proces, uiteindelijk zijn we na het filmen nog wel met z’n allen bij elkaar gekomen om een goede feedback ronde te doen. Uiteindelijk zijn we met z’n allen in fase zeven beland. We hebben een topprestatie geleverd waar iedereen tevreden over is.
• Tijdens het brainstorm proces hebben we tips van Gerard Elschot gebruikt. Wat we vooral hebben geleerd, is dat je tijdens het brainstormen geen ‘maar’ kent.

Geen opmerkingen: